Feb 11, 2011

KITA BERTANYA, AL-QURAN MENJAWAB


Kita selalu mengeluh, tapi sedarkah kita bahawa al-Quran sudah menjawab semua keluhan kita itu..??


 KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB:
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." [Al-Baqarah : 216]


 

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB:
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." [Al-Baqarah : 286]


 


 KITA BERTANYA : KENAPA RASA KECEWA?
QURAN MENJAWAB:
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." [Al-Imran : 139]

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB:
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" [Al-Baqarah : 45]


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB:
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... ? [At-Taubah : 111]


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB:
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. " [At-Taubah : 129]


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB:
"... ..dan janganlah kamu berputus asa daria rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." [Yusuf : 12]

Wallahua'alam..

No comments:

Post a Comment