Aug 22, 2012

Tersenyumlah



Apabila anda merasa susah, tertimpa berbagai duka dan kesedihan, maka tersenyumlah, barangkali senyum bisa menghilangkan berbagai kesalahan dari dirimu.

Apabila anda fakir dan merasakan pedihnya rasa membutuhkan, maka tersenyumlah, barangkali kefakiran ini lebih baik bagimu kerana menghalangimu dari keangkuhan yang disebabkan kekayaan dan kesombongan yang disebabkan kemewahan, serta menghindarkanmu dari fitnah dunia.

Apabila anda sakit, tidak bisa meninggalkan tempat tidur dan hanya bertemankan kasur putih, maka tersenyumlah, sebab rasa sakit dapat menjadi penyuci kesalahan-kesalahanmu, ubat hatimu, dan dapat membuat anda bertaubat terhadap Tuhanmu.

Apabila anda dizalimi seseorang dan dihinakan oleh orang yang menzalimimu, maka tersenyumlah, kerana anda adalah orang yang dizalimi bukan menzalimi. Pujilah Tuhanmu, mintalah perlindunganNya bagi dirimu, sehingga anda tidak berada pada posisinya dan dia berada pada posisimu.

Apabila anakmu meninggal dan anda kehilangan buah hati, maka tersenyumlah, kerana dia akan memberi syafaat bagimu dan mempersiapkan bagimu minuman (di akhirat kelak). Dia pergi dengan kesedihannya, serta meninggalkan pahala dan balasannya.

Apabila anda dipenjara dalam keadaan terzalimi dan ditempatkan dalam ruangan sempit sendirian, maka tersenyumlah, barangkali Allah swt menghalangimu dari kemaksiatan, menyelamatkanmu dari bencana dan menjagamu dari kebinasaan.


Mulia ketika hidup,
Mulia ketika mati.
Dr. 'Aidh Al-Qarni.

____________

Didiklah hati dengan keikhlasan dan kesabaran. Jangan biarkan hawa nafsu menguasai diri kita, tapi kuasailah hawa nafsu supaya sentiasa tunduk dan patuh untuk sama-sama beribadah kepadaNya dan menjadi hamba yang mana sebenar-benar hamba di atas muka bumi ini. Hamba kepada Ilahi bukan Insani.


"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sekadar kesanggupannya..." 
(QS Al-Baqarah : 286)


Tiada yang lebih hebat dari perancangan Allah buat hambanya. Tersenyumlah. Biarpun dirimu disakiti oleh orang disekelilingmu. Harungilah warna warni kehidupan ini dengan keikhlasan dan kesabaran. InsyaAllah. Beruntung bagi hamba yang sentiasa diberi uji daripadaNya. 




Melihat keindahanNya, betapa aku bersyukur. Alhamdulillah.
Moga Allah redha.
0802






No comments:

Post a Comment